sophiekeenanneinafrika.reismee.nl

Tunaendelea vizuri! (het gaat goed met ons!)

It’s been a while!

4 weken geleden al weer schreven we ons vorige stukje. Inmiddels zijn we weer veel Afrika ervaringen rijker!

Het is weer een lang verhaal geworden, daarom hebben we kopjes gebruikt. Dus kies er zelf maar een paar uit!

Malaria-project:

Allereerst informatie over de projecten die we steunen met het ingezamelde geld. Zoals we vorige keer al vertelden hebben we 2 dorpjes bezocht op enkele kilometers van Rubya. De huisjes waren van zand/klei of van stenen gemaakt, met een dak van ijzeren golfplaten en de vloer bestond uit aangestampt zand met wat stro. Er werd op kolen gekookt, en de wc is een gat in de grond ergens in de shamba (bananenplantage). Erg primitief dus! De meeste mensen hier wonen op deze manier, in tegenstelling tot de mensen in Rubya, zij hebben het eigenlijk best goed (omdat ze allemaal in het ziekenhuis werken en dus wel wat geld hebben). Veel mensen hadden geen klamboe en als ze er wel één hadden was deze vaak kapot en soms zat de klamboe zelfs nog in de verpakking! Duidelijk dat er nog wat aan educatie gedaan moet worden! We hebben voor deze 2 dorpjes klamboe’s gekocht die de village health care workers gaan verspreiden. Zij zorgen ook voor de educatie en reparatie van kapotte netten.

We gaan ook geld besteden aan het malnutrition-project. Ondervoeding is hier een groot probleem, er worden vaak ernstig ondervoede kindjes binnen gebracht met allerlei bijkomende problemen en sommige overlijden zelfs. Zij moeten de eerste weken heel frequent voedingen (speciale melk) krijgen, wat langzaam opgebouwd moet worden plus allerlei medicatie. Deze melk + voedingsstoffen krijgen ze gratis van het ziekenhuis; betaald door sponsorgeld. Er is nog geld (van eerdere co-assistenten) om dit project door te laten lopen tot december, dus wij gaan ervoor zorgen dat de kindjes het komende jaar ook geholpen kunnen worden.

Vrije tijd…

Wouter (vriendje van Anne) kwam langs en we hadden een heel programma voorbereid! Een paar dagen chillen in Rubya en in de weekenden twee uitstapjes. Het eerste weekend gingen we naar Uganda om de Gorilla’s te bekijken. Het kostte ons een rib uit ons lijf om het permit te bemachtigen, maar het was dan ook een super indrukwekkende ervaring! Er zijn nog ongeveer 800 Mountain gorilla’s op de wereld en om er voor te zorgen dat deze bijzondere apen niet uitsterven worden ze beschermd in Mgahinga National Park (in het grensgebied Uganda-Rwanda-Congo). Na 2 dagen reizen zagen we de berg waar het officiële 3-landen punt is en waren we dus op de plaats van bestemming aangekomen! De volgende dag gingen we vroeg op pad, na 2 uur klimmen in een bergachtig gebied samen met de rangers (wat voor onze conditie al een aardige uitdaging was) vonden we een groep Gorilla’s. We waren allemaal sprakeloos. Wat een grote indrukwekkende dieren, vooral de silverbacks (oude mannetjes) zijn reusachtig (angstaanjagend) groot! Een uur lang mochten we de groep observeren. Dit was best spannend want de gorilla’s waren steeds in beweging en kwamen soms wel erg dichtbij (50 cm i.p.v. de minimale afstand van 5 meter) en duwden terloops een boom om… Veel te snel was het uur voorbij. Echt een aanrader voor degene die nog van plan zijn een keer dit deel van Afrika te bezoeken!! Hopelijk kunnen we foto’s op de site zetten (traag internet) want ze zijn heel gaaf!

Het tweede weekend zijn we samen met onze Amerikaanse vrienden uit Rubya naar Rubondo Island gegaan. Dit is een eiland in het Victoriameer met allerlei exotische vogels, krokodillen, hippo’s en chimpansees en maar liefst 5 giraffes en 15 olifanten (die we dus ook helaas niet gezien hebben). We hebben een avontuurlijke nachtsafari gedaan waarna we mochten slapen in ons bed vol met lake flies (duizenden kleine vliegjes).

Ziek zijn..

Helaas was Anne het weekend dat we op Rubondo Island waren ziek, dus ze heeft behalve de kamer weinig van het eiland gezien. Een dikke week eerder was Anne ook al ziek, de artsen en laborante zijn zelfs op bezoek geweest maar gelukkig bleek het geen malaria te zijn en in de stool zaten alleen een paar schimmels (onschuldig). Na een antibiotica + wormenkuur was Anne gelukkig snel weer hersteld. Sophieke is slechts één dagje ziek geweest (eten niet goed gevallen) maar is verder topfit, dus hopelijk was dit voor ons het hoofdstukje ‘ziek zijn’ in Afrika.

Gesprekken met Tanzanianen

Tanzanianen vinden het erg leuk om van alles over Nederland te horen. Laatst hadden we een interessant gesprek met Amiceth, een geneeskunde student uit Tanzania die in zijn vakantie in Rubya hospital werkt om ervaring op te doen. Wij vertelde hem dat het ons op viel hoeveel tijd mensen hier kwijt zijn met de was (namelijk alles met de hand) en koken (op kolen, en ook de rijst moet voor het koken zorgvuldig van alle steentjes worden gescheiden) Hij vroeg ons hoe wij in Nederland dan de was deden. Het verbaasde hem ontzettend dat wij in Nederland overal machines voor hadden, zelfs voor de afwas!! ?? “En hoe werkt zo’n machine dan?”….”Wauw”! Volgens Amiceth leven wij in Nederland in een paradijs.

Andere vragen die ons al gesteld zijn: “Hebben jullie in Nederland ook golfplaten daken”? En “Of er ook wildparken in Nederland zijn”. Opvallend dat ook hoog opgeleide mensen soms niet weten hoe het dagelijkse leven in Nederland er uit ziet. Over homoseksualiteit en monogamie heersen hier trouwens andere opvattingen. Het is voor een man toegestaan met meerdere vrouwen te trouwen. Hoe meer vrouwen, hoe rijker je bent! Homoseksualiteit is echter niet toegestaan. Het is in ieder geval wel een feit dat (hoe cliché ook) we het in Nederland heel goed hebben! Het leven is hier echt een stuk harder…

Andere dingen die ons zijn opgevallen:

· Op een fiets kunnen Tanzanianen bijna een complete bananenboom vervoeren.

· Een busje is nooit vol, is hij wel vol? Dan worden er nog 2 mensen bijgepropt. En zonder tenminste 1 kip is het busje niet compleet!

· Als je op de weg loopt moet je erg alert zijn, want als je niet snel op zij springt voor een bus/auto/of pikipiki(motor) kun je naar Rubya Hospital gaan. (als dat dan nog lukt…)

· Iedereen wil graag een pen (of liever nog, geld) hebben, zelfs volwassenen vragen ons of ze onze pen mogen hebben en of we niet hun opleiding kunnen betalen!?

· De assertieve patiënt moet in Tanzania nog worden uitgevonden. Patiënten krijgen regelmatig op hun kop van de verpleging en wachten geduldig (soms een paar dagen) tot ze worden geholpen…

· Het postkantoor in Rubya is NOOIT open, maar post blijft welkom!

Elke dag komen we op weg naar het ziekenhuis minstens 5 keer Matthias tegen. Dit is een zeer bijzondere man van middelbare leeftijd die denkt dat het zijn taak is het ziekenhuis (“the station” zoals hij het noemt) in de gaten te houden. Zijn 3 favoriete woorden zijn ‘process’, ‘station’ en çondition’ die hij in elke zin gebruikt. Wanneer we vertellen dat we boodschappen gaan doen zegt hij dus “Ah, OK, You are in the process of shopping. Wouter heeft trouwens zijn polo aan Matthias gedoneerd, welke hij tot nu toe elke dag heeft gedragen. Dus zo denkt Anne extra vaak aan Wouter!

Het ziekenhuis

Inmiddels zijn we in het ziekenhuis van af deling gewisseld. Sophieke staat nu op de kinderafdeling. Af en toe wordt ze gek van alles krijsende en zieke kindjes, maar Anne komt zelfs af en toe nog even kijken omdat ze geen genoeg van ze kan krijgen. Anne staat zelf nu op de Maternity (alles met zwangeren vrouwen) dus gelukkig ziet ze daar ook genoeg schattige kindjes.

Maternity

Op de maternity liggen ongeveer 35 vrouwen. Sommige zijn net bevallen (natuurlijk of d.m.v. een keizersnede) en andere hebben complicaties tijdens de zwangerschap. Ook liggen er vrouwen met een (dreigende) miskraam. Er is ook een afdeling met vrouwen die wachten tot ze gaan bevallen, soms wel een aantal weken lang. Ze komen voor een ‘safe hospital delivery’, dat wordt hier erg gepromoot om het aantal sterfgevallen onder zwangeren voor, tijdens en na de bevalling te verminderen. Wanneer er toch een moeder overlijdt moet er een speciale brief naar de regering geschreven worden met een verklaring. De vrouwen hoeven dan ook niet te betalen voor een bevalling in het ziekenhuis. Op dit moment volg ik een interessante casus: een vrouw die na haar bevalling haar buik met de dag weer zag groeien. Ze blijkt ascites te hebben (een buik vol met vocht) en deze week gaan we de oorzaak hiervan proberen te achterhalen…..

Een ander interessant geval kwam ik al tegen op de eerste dag op de maternity. Een vrouw die een aantal maanden zwanger dacht te zijn, bleek op de echo een lege baarmoeder te hebben. De oorzaak voor de steeds dikker wordende buik was dus blijkbaar niet een zwangerschap. Ze was erg verdrietig... Helaas was dit nog niet al het slechte nieuws voor haar deze dag, haar HIV test bleek positief te zijn……Gelukkig zijn er ook veel dikke buiken waar wél een gezond en heel schattig kindje uitkomt. De kindjes zijn trouwens nog heel bleek als ze net geboren worden. Pas later krijgen ze hun donkere huidskleur. Maar ze hebben al wel hun schattige kroeskrulletjes! Nog 1 week te gaan op deze afdeling. Daarna weer even twee weken terug naar de kinderafdeling.

Children’s ward

Na 4 weken mannenafdeling was het even omschakelen naar de schattige zieke kindjes. De afdeling lag behoorlijk vol, nu het regenseizoen begonnen is, komt er ook meer malaria voor. Diarree is nog steeds opname-reden nummer 1 omdat de meeste mensen hier ongekookt water uit de rivier drinken. Ik begon de ronde meestal op de IC waar de ernstig zieke kinderen liggen en dat waren soms moeilijke gevallen maar wel heel uitdagend! Het is fijn om te zien dat de vaak ernstig zieke kinderen behoorlijk snel opknappen met de juiste behandeling (malaria, hersenvliesontsteking). Het overleggen met de artsen gaat tegenwoordig ook een stuk soepeler doordat we de telefoonnummers bemachtigd hebben. Iets wat me zeker zal bijblijven is dat een klein kindje was overleden omdat ze aan de zuurstofmachine lag die het niet meer deed toen de stroom was uitgevallen (wat regelmatig gebeurt hier). Zielig hè? Deze week ben ik begonnen op de Female Ward, hier volgende keer meer over.

Zo, jullie zijn weer helemaal op de hoogte!Maar hoe is het in Nederland?Bedankt voor al jullie vorige reacties, heel leuk om te lezen!!We gaan straks proberen foto’s op de site te zetten, ook van het malaria-project. (o.a. een foto van hoe het niet moet: een klamboe gebruikt als keukenomheining…) hopen dat het lukt..!

xxx Sophieke en Anne

Lisette

Lieve Anne en Sophie,
Blij dat er weer nieuws is van jullie! met ongelooflijke avonturen en ervaringen. Veel succes en alle goeds. Tot de volgende x. kuskus

Marlijne

Ha Anne en Sophieke, wat een mooie verhalen. Anne, ik hoop dat je hebt genoten met Wouter (maar zo te horen wel) en gelukkig ben je niet ziek meer. Groetjes aan Matthias. Kus Mar

Sanne

Hey meiden!

Leuk om jullie nieuwe avonturen te lezen. Klinkt spannend die Gorilla's van zo dichtbij! Ik hoop dat jullie niet meer ziek worden, zodat jullie ongestoord verder kunnen gaan met jullie goede hulpverlening! In Nl begint het koud te worden, harde wind en 's nachts temperaturen tot 2 graden brrr.
Succes de komende weken!! -x-

Elise

Wauw, klinkt indrukwekkend! Nu al een ervaring voor jullie om nooit meer te vergeten. Succes nog daar! X

Tineke

Hallo ladies!

Wat een interessant/mooi/ontroerend verhaal weer van jullie.
Ik kan me nu weer een stukje beter voorstellen hoe het daar is! En volgens mij zijn jullie al wel redelijk gewend aan het tanzaniaanse leven. Leuke feitjes ook :-)

Wel zielig dat soms door de omstandigheden mensen heel erg ziek worden! Gelukkig zijn er ook veel patiënten die stukken opknappen door (o.a.) jullie goede zorgen :-). Het is bijna niet voor te stellen, dat wat hier in Nederland zo vanzelfsprekend is, daar echt een luxe is.

Sophieke, je kaartje is gisteren binnengekomen, erg leuk! (ik had je nog gesmst, maar ik weet niet of die is aangekomen). Volgens mij hebben jullie het wel naar jullie zin :-)

Succes weer de komende tijd!

xx

Tineke

Nina

Lieve meiden,

Wat een leuke en bijzondere verhalen weer! Blij dat je weer beter bent Anne

x Nina

Cécile

Hoi meiden,

Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt! Fijn dat je weer opgeknapt bent Anne en super dat je nu elke dag herinnert wordt aan Wouter als jullie Matthias tegenkomen.

X Cécile

Myrte

Hey stoere meiden! Wat een mooie blog weer:) Jullie maken inderdaad veel mee, mooi hoe jullie alles beschrijven. En zoo gaaf dat jullie naar de gorilla's zijn geweest! Hebben jullie ook een beetje van het mooie Uganda kunnen genieten:)
Ga zo door meiden, geniet van jullie tijd daar, en van de warmte. De herfst is hier begonnen...
Veel liefs, x Myrte

tante lian

Heel mooi om jullie verhalen te lezen.
Zo krijg je een heel goed beeld en kun je het je inleven.
Veel succes met alles en geniet van al jullie nieuwe avonturen.

Anja

Hallo Sophieke en Anne,
Wat hebben jullie veel meegemaakt de laatste vier weken. Allemaal bijzondere ervaringen. Lijkt me geweldig om gorilla's in het echt te zien.
Sophiekem je prachtige kaart is vandaag aangekomen, Bedankt!
groetjes Anja

Ilone

Hey Anne en Sophieke,

Leuk om weer een update te lezen van jullie belevenissen! Succes nog en geniet van alles!

Liefs xx

Annelies

He Anne en Sophieke,

Doet me denken aan die Apeldoorn reclame. Dat hij zich mengt tussen de gorilla's in een apenpak en dat zijn vermomming van zijn hoofd afgetrokken wordt. Erg lache. Jullie zijn net zo dichtbij gekomen. Lijkt me echt wel eng!
Hier gaat alles goed. Nog geen veranderingen hier in de woning. Veel plezier en voorzichtig doen! Kus Lies

Anne de G

Ladies!! fijn om van jullie te horen!! Ga het zo lekker rustig offline lezen. Tsja we moeten zuinig zijn op de internet credits hè:)
Liefs uit Ghana waar ik nu alleen thuis ben omdat Lotte met de familie op reis is:(

Anne de G

Haa ladies!!Fijn om van jullie te horen! Ga zo lekker rustig offline jullie belevenissen lezen. Tsja je moet zuinig zijn op de internet credits hè:)
Veel liefs uit Ghana (waar ik nu alleen op de bank zit om dat Lotte met de fam op reis is :(... )

Hanneke van der Graaf

Wat een mooie, lieve en ontroerende verhalen.
Fijn dat Anne weer beter is.
Op de foto's van Wouter heb ik jullie onderkomen goed kunnen bekijken.
Leuk om bij alles nu een beeld te hebben.

Liefs,
Hanneke

Maud

Wat een mooi stuk weer om te lezen! Ik heb een paar keer heel hard moeten lachen... :-)
Heel veel liefs!
Maud

Freke

Hi zussie, mooi verhaal, echt leuk om te lezen!! xx

Christel

Hi meiden,

Leuk om jullie mooie en soms ontroerende verhalen te lezen. Grappig dat die man al een aantal dagen in die polo van Wouter rondliep. En Fijn dat je weer beter bent Anne.

Liefs Christel

Ome Peter

Hoi Sophieke en Anne.

Fijn om te horen dat het zo goed met jullie gaat. Jullie verhaal uit Tanzania klinkttoch wel wat heftiger dan wat wij hier dagelijks in Brabant beleven. Mooi toch!
Geniet ervan!
Ome Peter

Caroline en Laura

Dag Anne en Sophieke, we hebben jullie tot nu toe nog niets geschreven maar ook wij hier in Belgie lezen trouw jullie verhalen: heel boeiend en leuk !! Een hele ervaring voor jullie! Groetjes van Caroline en Laura

Simone

Super leuk om jullie verhalen weer te lezen! Sop, je kaart is aangekomen (denk ik eerder dan je had verwacht, want we gaan komende week naar Rome). Nog veel plezier daar! Hier genieten we van het herfstweer (incl. regen, kou, wind). Groetjes!

Anouke

Leuk om allemaal te lezen en superleuke foto's! wow die gorilla's! echt lief dat jullie me meteen gebeld hadden toen ik tante was geworden! en sop, je hebt nog een lange mail van me te goed! staat voor vandaag op de planning:) succes weer de komende week! xxxxx

Janneke

lieve Anne en Sophieke,

woh beseffen jullie wel wat jullie allemaal meemaken of zijn jullie inmiddels helemaal gewend aan het wel en wee daar in het land waar alles anders is dan hier. Anne, kun je jouw buurkindje niet voor een vakantie een paar weken mee nemen naar nederland, wil graag opppassen, wat een schatje!!!!! Heb met heel veel plezier en bewondering jullie verhaal gelezen en de foto's gekeken, echt geweldig wat jullie daar doen en mee maken! Heel veel liefs en geef een knuffel van mij aan al die lieve kindjes

Esther

Haaaa Anne en Spohieke!

Jullie dappere meiden! Vind jullie verhalen fantastisch, maar ook ontroerend en bijna hartverscheurend! :(

Goed om te lezen dat jullie het ingezamelde geld goed kunnen besteden!

Veel liefs en succes!

Esther

francis

Wat leuk om weer nieuwe foto's bij de verhalen te zien. Het geeft gelijk een beeld van het leven daar. Over het koken op kolen en de weinige voorzieningen. En inderdaad, wat is Diti een lief jochie, om te zien althans (!). En wat zijn die gorilla's DICHTBIJ!
En hoe gaat het met die mevrouw met vocht in haar buik? Van een afstandje leven we met velen mee!
Veel liefs en groetjes

Stèfan

Hoi Sophieke, nog lekker even genieten de laatste 6 weken. Maak er een unieke 25e verjaardag van. Ik hoop dat ze daar ook weten wat een halve SARAH is.

In ieder geval gefeliciteerd.

gr. Stèfan

Marielle

Hee Sop en Anne!

Ik kon niet kiezen tussen jullie verhaaltjes hoor, dus heb ze gewoon lekker allemaal gelezen en ik heb er geen spijt van. Super zeg! En dat jullie naar de gorilla's zijn geweest, wowie! Echt heel bijzonder.

Kus Marielle

Steentjes Dinther

Beste wazungu Sophieke

Van harte gefeliciflapsteerd met je 25ste verjaardag!!!Maak er een mooie dag van en dan nemen wij er hier eentje op jou als halve Sarah.
Een goede tijd toegewenst in Afrika !
Groeten uit Dinther

Anja

Heeee Sooooof!!
Van harte met je 25e verjaardag!! Enjoy your birthday! :D
Liefs, Anja

Francis, moeder van Anne

Hallo Sophieke,
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!! Fijne dag gewenst! Een verjaardag om niet gauw te vergeten denk ik. En nog wel je 25e lees ik hierboven.
Is het pakketje nog niet aangekomen zeker? Hopen dat t gauw komt. Groeten, Francis

Joany

Hey Sophieke,
Congrats met je verjaardag! Ik hoop dat je een leuke en gezellige dag hebt. Tot gauw!
Joany

OmeAntoonentanteEls

Hoi Sophieke, op de valreep van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een fijne avond. Blij te lezen dat jullie het goed maken. Geniet ervan en doe nog maar veel goed werk. Groetjes, ook aan Anne.