sophiekeenanneinafrika.reismee.nl

Karibu Rubya

Dit keer een wat langer stukje want we hebben zoveel te vertellen,maar mocht je er niet doorheen komen is hier de samenvatting: 'Alles gaat goed!'!

We zijn in Rubya!!

Na aankomst werden we door de oude co's meteen het ziekenhuis in gesleurd om een proefronde te doen. Maandag zou ons eigen ziekenhuis avontuur beginnen, maar eerst nog weekend!

Op zaterdag gingen we met z'n 4-en ‘uiteten' bij Mama Asia, moeder van een Afrikaans gezin. Het ‘restaurant' bleek een hutje te zijn waar we in het half donker aan de tafel van de familie ons eten mochten opscheppen. Het eten was heerlijk, we waren wel een beetje verbaasd over het feit dat er op het bankje achter de eettafel een man en een kind lagen te slapen. Nadat we ons bord leeg hadden gegeten (gecontroleerd met de zaklamp) en hadden afgerekend (1€ pp) at het gezin de restjes op.

Zondag gingen we meteen met ons beste Swahili aan de slag; we moesten naar de wekelijkse markt om daar de inkopen voor de rest van de week te doen. De inwoners van Rubya zijn blijkbaar nog niet helemaal aan blanken gewend want we voelden ons behoorlijk bekeken. Kinderen begroeten ons overal met 'Wazungu!, Wazungu!'(blanke). Het assortiment bestaat met name(alleen) uit: avocado, ananas (soms), bananen (mmm!;))kool, tomaten, uien, spinazie, rijst en zoete aardappelen en kippen (levend). We verheugen ons nu al op november, het mango seizoen! Kosten voor 1 week groenten, fruit en rijst: 5€!

'Een dag uit het leven van Sophieke en Anne in Rubya Hospital'

De wekker gaat om 6.45, na een enkele snooze hebben we om 7.40 onze witte jas aan en lopen we naar het ziekenhuis om de dag te beginnen met een ‘morning prayer'(zingen en bidden in het Swahili en de belangrijke mededelingen van de dag; zo werden wij naar voren geroepen en mochten we ons in het Swahili voorstellen!). Daarna gaan we naar de overdracht waar (gelukkig in het engels) de afgelopen avond en nacht worden besproken, vervolgens gaat iedereen naar zijn eigen afdeling. Sophieke is begonnen op de ‘male ward' en Anne op de 'Childrens's ward'. Rond 11.00 uur zijn we klaar met onze ronde op de afdeling en is het officieel tijd voor Chai (thee). Wij slaan deze mierzoete thee met melk liever over en eten lekker van ons zelf gebakken brood in ons huisje. 's Middags gaan we terug naar het ziekenhuis om aangevraagde labresultaten te bekijken en zieke patiënten nogmaals te beoordelen. Vanaf volgende week zijn we van plan 's middags ook naar de polikliniek te gaan om patiënten te zien.

Ons huisje...

We voelen ons al helemaal thuis in ons huisje! Met stromend koud water en meestal stroom hebben we het heel luxe voor Tanzaniaanse begrippen. Als we warm willen douchen koken we water en vermengen dat met koud water en gooien we het met een bakje over ons heen. Koken doen we in principe op een elektrisch pitje, maar als er geen stroom is hebben we nog een back-up: op kolen koken! Op dinsdag en vrijdag komt Joanitha poetsen, kleren wassen, heerlijk brood bakken en voor ons koken. Wat een luxe! Zonder eieren zullen we ook nooit zitten want we hebben een eigen kippenhok met 4 kippen, een haan en twee kuikens! Elk ei wordt met liefde door ons ontvangen om er lekkere fritatta van te maken!

We zijn nu in Bukoba om te genieten van ons welverdiende weekend na een spannende en drukke eerste week en om boodschappen in te slaan die in Rubya niet te verkrijgen zijn (kaas!!! Pasta, afwasmiddel, knoflook, thee, boter en Anne's nieuwste verslaving honing) .

Hoe is het in Nederland? De Hollandse regenbuien hoeven we niet te missen aangezien hier het kleine regenseizoen is begonnen, maar er is ook zon! Volgende keer meer over het ziekenhuis! Fijn weekend! Liefs en xxx van ons!!

Stèfan

Hoi Dames, dat klinkt erg back to basic. Wat zullen jullie in december toch weer denken dat we het in Nederland wel ERG goed hebben en niet moeten klagen. Goed dat jullie nu daar een steentje bij kunnen dragen. Lekker werken en op tijd plezier maken!!

gr. Stèfan

Lindy

Dames!!

Wat klinkt het ontiegelijk gaaf allemaal! Zo te horen redden jullie je prima he ;) Ga lekker genieten van jullie welverdiende weekend!

Sop echt super bedankt voor je lieve berichtjes op m'n verjdaardag!!! Ik mail je snel voor een nederlandse update!! Liefs xxx

Renée

Klinkt en ziet er fantastisch uit, heerlijk back to basic :)

Simone

Dat klinkt goed zeg!! Heel leuk om dit verhaal, met jullie dagelijkse bezigheden te lezen.. Ook leuk om te lezen wat jullie daar allemaal eten. Een eigen poetsster en kokkin zo nu en dan dat is wel een luxe zeg.. Nog heel veel plezier en geniet ervan!! Groetjes!!

Anja

Aaaahh dus nu begint het echt! Wauw, klinkt als een enorme ervaring! En thuis ook nog een schoonmaakster die brood bakt, het kan niet op. En dan laat ik de kippen nog even buiten beschouwing ;)

Geniet en leer ervan!
xxAnja

Sanne

Dat klinkt als een warm welkom.
Hoe ging het voorstellen in het Swahili?
Huisje klinkt prima! Slachten jullie zelf kippen?
Ik heb de emailadressen van de Rubya opvolgers gemaild, internetten lukt aardig?
We volgen jullie! krijg er al super veel zin in :)

-x-

Tineke

Hee meiden!

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt, super zeg! Het lijkt me ook heel bijzonder om nu in het ziekenhuis te werken en heel anders dan in Nederland natuurlijk!

Jullie huisje, inclusief huisvrouw die de was doet en brood bakt, klinkt ook erg relaxt, ik snap wel dat jullie dat fijn vinden :-) Dat zou ik thuis ook wel willen haha ;-)

Ik ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen!

xx
Tineke

Freke

hi anne en sophieke, zitten er dan nooit kuikens in jullie fritatta als er een haan bij zit?? Zoete aardappels klinkt goed! En wat kookt Joanitha zoal voor jullie? Durft die wel kippen te slachten? xx

Kyra

Hee Anne en Sophieke,

Heb net al jullie verhalen gelezen, heel leuk om te lezen!
En goed om te lezen dat het goed gaat met jullie!

Xx Kyra

Steven

Mooi verhaal! Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan meemaken, geniet ervan!

Nina

Ben blij dat het goed gaat en dat jullie, zo te lezen, erg genieten!
xxx

Brigitte

Leuk om weer een nieuw verhaal te lezen! Vandaag is hier (eindelijk weer) een stralende blauwe lucht ;) Veel plezier/succes. Liefs.

The Boss

Dit lijkt een echt avontuur. Geen schone borden geen menukaart, geen niets. Ik ben er trost op dat ik tenminste 1 van de 2 avonuriers ken. Nu nog een keer een verhaal over het nut van een en ander. Hoeveel mensen maakte je beter. Wat is je inbreng op het culturele leven en wat op het sociale leven.
Gos groet Wazungu

Lisette

Goed dat alles goed gaat! Wat een ervaring en avontuur, mooie plaatjes, mooi verhaal. veel kussies

willemijn

hee lieverds!
Dat klinkt goed allemaal! Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben daar. Heel veel succes in het ziekenhuis!
De updates uit Nederland volgen via mail :)
xx

Anouke

Hee Wazungi's! Haha superleuk om jullie verhaal te lezen! Succes komende week! Ik ben ook weer benieuwd wat mijn week gaat brengen hier in Ghana! En bedankt voor jullie lieve smsjes steeds! dikke kus van Ubruni (= blanke in Ghana)

claire en suzanne

ha meiden, klinkt alsof jullie al helemaal zijn ingeburgerd.veel plezier daar en doe ze allemaal de groeten, especially shaundra en graham :) xxx

Karlijn

He Sophieke en Anne,

Jullie verhalen klinken heel leuk, heel herkenbaar ook :P
Ben benieuwd naar meer verhalen over het ziekenhuis.

Geniet van alles,

Liefs, Karlijn

Janneke

Leuk stukje om te lezen, ik waande mijzelf even in tanzania. Fijn dsat jullie het goed hebben en ik kijk uit naar het volgende stukje. ps. advies van een net afgestudeerde tandarts; Anne niet te veel honing eten want dat is slecht voor je tanden en anders na het eten even spoelen met water en half uurtje wachten met tandenpoetsen! Hoe is het daar eigenlijk met de tanden gesteld? Liefs

Marike

Leuk en interessant verhaal weer, helemaal niet te lang hoor :-) Succes en veel plezier daar!

Cécile

Leuk om jullie verhalen te lezen. Het lijkt mij een hele ervaring back to basic met het slachten van kippen. Geniet ervan! Xx

Maud

Haaa An & Sophieke
Wat leuk om een dag 'mee te maken'. Heel leuk, nu kan ik jullie meer voorstellen daar...
Heel veel liefs! xx Maud

Corry

Ãœber, zo'n impressie van de Afrikaanse voedsel en warenmarkt... ik vind het ook top dat jullie kippen hebben. Volgens mij vermaken jullie je prima. Liefs, Cor

Crissi

Hai An!

Ben weer helemaal up to date, jullie hebben het helemaal niet zo verkeerd daar ;)
Leuk om te lezen dat jullie al zo gewend zijn.
Ik ben benieuwd naar nieuwe ziekenhuis-ervaringen!

Kusje!

Carlijn

Haha sommige dingen klinken me bekend in de oren! Tip: vul enkele jerrycans met water, Wij hebben het deze week zonder water moeten doen en toen waren we heel dankbaar voor onze gevulde jerrycans. Lukt het om af te dingen op de markt? altijd doen, ook al is het niet veel geld, anders blijven ze altijd hogere prijzen aan muzungus vragen. xxx

Sanne (de Bont)

Na de eerste zin van dit verhaal wilde ik natuurlijk wel graag weten wat er allemaal goed ging, dus heb het net heerlijk gelezen :) Klinkt goed, fijn dat jullie het daar naar jullie zin hebben.. Wat een schattige kindjes zeg, kijk maar uit dat je er niet mee naar huis neemt ;)
Succes nog (en wel fijn dat janneke nog tips geeft over de verzorging van je gebit haha) XXXX