sophiekeenanneinafrika.reismee.nl

Maembe, mvua na wabu..

Habari za baridi Uholanzi? (Hoe gaat het in het koude Holland?)

De tijd vliegt voorbij; we beginnen de komende week aan onze laatste 3 weken in het ziekenhuis, Sophieke is inmiddels 25 jaar en de eerste mango’s zijn er (eindelijk!). Afgelopen week stond er een man voor onze deur met een doos vol mango’s, papaya’s en passievruchten; of we die wilden kopen? Voor 75 ct zeggen we daar geen nee tegen! Hij had nog een papiertje in zijn zak met daarop de namen van zijn ‘Nederlandse vrienden’ (coassistenten die hier 2 jaar geleden waren), of we die ook kenden? Wij hebben ook her en der onze namen opgeschreven (mensen willen graag ‘bevriend’ zijn met wazungu) dus de komende jaren worden we niet vergeten in Rubya!

In Rubya

Vorige week zondag waren hier de verkiezingen met als gevolg dat iedereen deze week met een zwarte pink rondliep, als teken dat ze gestemd hadden. Over de uitslag hebben we nog niets vernomen hier! Hoe gaat het in Nederland trouwens met de regering??? Het postkantoor was een paar weken geleden open (!!) en dus konden we eindelijk een pakketje (Bedankt Sanne!!) en veel kaarten (bedankt!) in ontvangst nemen!!! We verwachten nog een aantal dingen (waaronder het pakketje van Anne’s moeder!), dus de komende week gaan we proberen in te breken in het postkantoor ;) Ook zijn we op bezoek geweest bij een aantal verpleegkundigen die ook hier op het ziekenhuisterrein wonen. We hadden eigenlijk verwacht dat ze net als wij een redelijk luxe onderkomen zouden hebben, maar dat viel een beetje tegen… Hun kamer(tje) was op zich prima, maar de wc (gat in de vloer) en met name keuken (een houten plank om je groenten op te bewaren en een paar kolen op een hoopje om je pannetje boven te hangen) viel erg tegen… We hebben één van de verpleegkundige al uitgenodigd om lekker pasta bij ons te komen eten!

De afgelopen weken hebben we weer hard gewerkt in het ziekenhuis want het was drukker dan ooit!

Anne op de Children Ward

Afgelopen vrijdag was toch echt de allerlaatste dag op de kinderafdeling. (jammer!) Ik ben blij dat ik na de “Maternity” nog twee weken terug ben gegaan, want elke dag was weer een uitdaging en leerzaam, maar ook wel vermoeiend. Er liggen nu twee keer zoveel kinderen als in mijn eerste weken op de kinderafdeling: ongeveer 100! In sommige bedjes liggen zelf twee kinderen en dan moeten de moeders er ook nog in slapen!! De drukte heeft vooral te maken met een kleine malaria epidemie die hier is uitgebroken. Door het kleine regenseizoen dat nu bezig is, zijn de muggen weer volop aan het voortplanten. Ook liggen er nu een aantal patientjes met hersenvliesontsteking met de bijbehorende ‘convulsies (stuiptrekkingen)’. Best heftig om te zien! Laatst was er een kindje waar ik me erg zorgen over maakte. Haar voornaamste klacht was heftige diarree, maar verder had ze geen ‘alarmsymptomen’ zoals hoge koorts of convulsies. Toch had ik er geen goed gevoel over. Aan het beleid dat was vastgesteld konden Sophieke en ik niet echt iets toevoegen. Daarom schrok ik ook extra erg toen ik de volgende dag hoorde dat ze in de vroege avond was overleden…de verpleegkundige snapte eerst ook niet wat de reden hiervan was, maar later bleek dat de moeder het kind waarschijnlijk (goed bedoeld) lokale kruiden had gegeven die niet goed waren gevallen…zo triest. Maar al met al heb ik een goede tijd gehad op de kinderafdeling en heb ik het gevoel dat ik wel iets heb kunnen betekenen op de afdeling. De laatste 3 weken ga ik naar de manneafdeling.

Sophieke op de Female Ward

Drie weken op de Female Ward (alleen vrouwen dus) zitten er alweer op. Na de kinderafdeling was het weer even omschakelen, en wat een rust! (geen huilende kindjes in iedere kamer). Net zoals op de mannenafdeling vind je hier veel verschillende ziektebeelden, maar minder trauma’s. Er is vooral veel AIDS-problematiek,en verder buikinfecties, hartfalen, longontsteking, tbc etc etc. Anders dan bij de kinderafdeling gaan de patiënten niet met z’n tweeën in één bed liggen maar worden de matrasjes gewoon op de grond gelegd, waardoor een onbeperkt aantal patiënten kan worden opgenomen. Hoewel de patiënten hier over het algemeen weinig tot geen inspraak hebben, mogen ze wel blijven als ze nog niet naar huis willen (zelfs al hebben ze alleen een blaasontsteking of lage rugpijn). Iedereen wil minstens 2 dagen blijven (en het liefst zoveel mogelijk medicijnen), anders geloven ze niet dat ze weer beter zijn (of al waren). En aan de andere kant, als de patiënt naar huis wil terwijl hij/zij nog lang niet beter is, mag de patiënt gaan zonder dat bekeken wordt of dat wel verantwoord is. Met mijn Nederlandse inslag denk ik daar natuurlijk anders over en het ging me eigenlijk niet heel slecht af om mensen te bewegen langer te blijven als dat nodig was, en mensen wel naar huis te sturen als ze onnodig matrassen bezet hielden. Een lastiger op te lossen probleem; mensen hebben vaak geen geld om naar een specialistisch ziekenhuis te gaan voor verdere diagnostiek en behandeling. In ons ziekenhuis kunnen we slechts beperkt onderzoek doen en behandelen en als het bij ons op houdt en zij geen geld hebben, houdt het voor hen ook op (soms letterlijk). Vooral cru als het gaat om aandoeningen die goed te behandelen zijn. Overigens is alle HIV- en tbc medicatie gratis, en ook zwangeren en kindjes onder de 5 jaar worden gratis behandeld, maar helaas kan natuurlijk niet iedereen gratis behandeld worden. De laatste weken sluit ik af met mijn favoriete afdeling; maternity!

Nog een update over de goede doelen: naast het malaria- en malnutritionproject hebben we ook geld besteed aan een nieuw kaartensysteem voor de patiënten. Op dit moment wordt alle medische informatie op losse kleine velletjes geschreven die aan elkaar geniet geworden waardoor vaak de helft ontbreekt (raakt los) en alles door elkaar zit. Heel onhandig en ook slecht voor de patiëntenzorg want de belangrijke voorgeschiedenis is een warboel of afwezig. Nu wilden ze graag een nieuw statusvoeringssysteem invoeren; kartonnen statussen waarin extra A4tjes voor de follow-up passen, zo’n beetje als de papieren dossiers die we in Nederland hadden voordat het elektronisch dossier werd ingevoerd. Het ziekenhuis had al één partij van deze dossiers besteld van eerder sponsorgeld maar dit waren er niet genoeg en dus lagen deze dossiers al een tijd ongebruikt in de kast. Met ons (jullie) geld is er een tweede lading dossiers besteld en worden ze begin 2011 in gebruik genomen; in onze ogen een grote verbetering! Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage!!!

De komende weken gaan we nog hard aan de slag in het ziekenhuis, met ons verslag en presentaties en daarna gaan we genieten van een welverdiende vakantie op Zanzibar!!

Liefs uit het vooral zonnige (en warme!) Tanzania!

iris sliedrecht

beste Anne en Sophieke,

van Francis heb ik al wel gehoord hoe het jullie vergaat daar in de afrikaanse bush , maar uit jullie verslagen lees ik toch dat het wel een spannende tijd is met heel veel nieuws in een totaal andere cultuur. Laatste weken al! Dan gaat de tijd nu snel, ik wens jullie nog een heel goede tijd toe in het ziekenhuis en fijne vakantie aan de stranden van Zanzibar!
veel groeten van Iris (vriendin van Francis)

Carlijn

Ik ben jaloers op de mango's! Daarentegen hebben wij hier die chips. ;-) Geniet nog van de laatste drie weken in het ziekenhuis, wat gaat de tijd toch snel! xxx

Freke en Ronald

Nog veel succes de laatste 3 weekjes! En misschien nog wel veel meer plezier op Zanzibar!! Geniet ervan. xx

Sanne(B)

Nog 3 weken en dan zit jullie stage er alweer op, wat gaat de tijd toch snel! Het klinkt als een super ervaring en ik hoop dat Daphne en ik in maart eenzelfde leerzaam avontuur tegemoet gaan. We zullen ervoor proberen te zorgen dat het dossiersysteem opgang komt!
Voor over 3 weken: Geniet van jullie welverdiende vakantie :)

-x-

Frans van Puijenbroek

Beste Anne en Sophieke,

Wij hebben met veel interesse jullie verslagen gelezen. Wat een ongelooflijke ervaringen doen jullie op. Teveel om, als jullie straks thuis zijn, te vertellen zo lijkt het. Het verhaal van de mango's papayas en passievruchten doet ons naar Suriname verlangen. Nog heel veel plezier op Zanzibar en een behouden thuisreis.

Groetjes Frans en Mali

Tineke

Hoi Sophieke en Anne,

Wat maken jullie toch veel mee zeg! Ik vind het nog steeds indrukwekkend om te lezen wat jullie allemaal weer mee hebben gemaakt de afgelopen tijd. Wel zielig dat er kindjes en andere mensen zijn die hun ziekte helaas niet overleven, maar ook heel super dat jullie met het sponsorgeld zoveel kunnen betekenen voor het ziekenhuis en de lokale bevolking!

Nog maar 3 weken, dat gaat echt snel zeg! Ik wens nog een keer heel veel succes de komende tijd en heel vele plezier (en ontspanning) op Zanzibar!

Goede reis en tot snel!

xx

Tineke

Annika

Hee meiden,

Leuk om weer eens te lezen wat jullie daar allemaal mee maken. Sophieke heb je je verjaardag nog een beetje gevierd daar? Veel succes nog in het ziekenhuis daar en geniet daarna maar lekker van jullie welverdiende vakantie :-).

Liefs, Annika

Renée

Heeey Anne, het klinkt allemaal fantastisch! Heel goed dat jullie nog iets extra's hebben kunnen bijdragen. Keep up the good work :) Die vakantie op Zanzibar zou ik ook wel willen, het is echt veeeel te koud hier, dus bereid je maar voor als je terug komt!! Liefs uit Nijmegen x

Sanne s

Hee meiden!

Even een groet uit Argentinie!!
Wij zitten in Torres del paine in patagonie, bijna t einde vd wereld, zo lijkt t. Maar nu ff wifi gevonden, dus kan toch jullie verhalen lezen. Ongelooflijk dat t er alweer bijna opzit daar. Volgens mij komen jullie nog wijzer terug dan jullie al waren. Geniet vd laatste weken daar! En An, over twee weken krijg je een hele uitgebreide tgif mail!!

Dikke kus Sanne!!

Simone

Mooi om jullie verhalen te lezen!

Cécile

Hé Anne!
Leuk om je verhalen weer te lezen. Wel echt heftig wat je allemaal meemaakt daar in het ziekenhuis. Natuurlijk zijn er ook een heleboel mooie momenten die je meemaakt. Ik zou het echt heel dankbaar werk vinden dat je ze daar verder op weg kan helpen.
Geniet van je laatste weken daar!
X Cécile

Anja

Hoi Sophieke en Anne,
Wat vliegt de tijd, nog maar drie weken en dan is het alweer voorbij. Fijn dat jullie zoveel hebben kunnen doen met het sponsorgeld.
groet
Anja

Corry

Hoi Sophieke en Anne,
Habari za warmi Tanzaniaia?
Gefeliciteerd sophieke met je verjaardag, ik heb er maandag nog aangedacht. Hoop trouwens dat de mango's daar zo lekker zijn dat ze naar solero-ijsjes smaken.. Veel plezier @ zanzibar!

Yessica (van volley)

Heejj Anne en Sophieke..

Leuk om jullie verhalen te lezen! Zo te horen maken jullie erg veel mee zeg.. heftig om te lezen, maar jullie doen super werk lees ik wel!! Succes nog even met de laatste weken en ik blijf jullie volgen!!

Groetjes Yessica vanuit Nepal :-))

Anouke

hee chickies! leuk om te lezen weer en heel herkenbaar soms! en wat zijn jullie goed bezig voor het project! sanne en ik zijn ook druk bezig om spullen te regelen voor ons ziekenhuis, maar daarover binnenkort meer op onze site:) succes de laatste 3 weekjes! xx

Iris

Hee Sophieke en Anne!

Habari za kazi?
Echt leuk om jullie verhalen te lezen, wel een raar idee dat jullie nog steeds in Tanzania zitten. Ben wel een beetje jaloers hoor :) Ghana was ook super trouwens! Jullie zijn echt goed bezig met die projecten zeg, ga zo door!
Succes nog de laatste weekjes een heel veel plezier op Zanzibar!

xx Iris

willemijn

Hai Anne en Sophieke!

Leuk om jullie verhalen weer te lezen! en alweer de laatste 3 weken... fijn dat jullie daarna lekker op vakantie gaan!
Geniet er nog van! Dikke kus!

Gos

Goed bezig, petje af. Dat wordt straks wel een saaie , want hoge plaats in de hemel.
Gos groet wazungu's

Ome Bert en Tante Thea uit Veghel

Hoi Sophieke,

Wat een verhalen allemaal. Wat een ervaring die je daar op doet. Met zo'n fantastische bagage kom je straks weer in een geheel andere wereld. Wat een verschil met onze "luxe en materialistische wereld". Het zal straks weer moeilijk wennen voor je zijn, lijkt me. Maar van de andere kant geeft het toch weer een andere kijk op de wereld, die je van pas zal komen in jouw verdere leven. Geniet er nog maar van en tot binnenkort in Mariaheide.

Groetjes Bert en Thea

Floor

Hee Anne en Sophieke!
Ik heb jullie site van Rebecca's site geplukt! Leuk om jullie verhalen te lezen! Die drukte is helemaal niet herkenbaar hier, het is hier eerder rustig...
Hier gaat alles goed, nog even en dan zit het er alweer op hè! Jullie plan is om naar Zanzibar te reizen? Wanneer zijn jullie daar, miss kunnen we meeten? Lijkt me gezellig! Wij zijn er wrs van 4-... december. En wanneer vliegen jullie terug? Succes nog met de laatste loodjes en miss tot snel op Zanzibar! Lfs Floor
PS jullie vroegen naar mijn site: floorintanzania.waarbenjij.nu

Tom

Jambo! Even een update gepakt over jullie avonturen in Tanzania: ik zie dat jullie het Swahili goed onder de knie hebben, heb hele mooie foto's gezien, lees dat trieste ziekenhuis gevallen medisch gezien toch interessant kunnen zijn, en zie dat het sponsorgeld goed gebruikt wordt. Goed bezig daar!
Lala salama, Tom